Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@05:33:21 GMT

دنبال ریخت و پاش در جشنواره نیستیم

تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۳۰۳۰۴۵۴

دنبال ریخت و پاش در جشنواره نیستیم

اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۱ به دبیری آقای حسین وخشوری برگزار شد. جشنواره فجر تا سال ۱۳۷۴ فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اولین دوره جشنواره فیلم فجر در سال 1361 به دبیری آقای حسین وخشوری برگزار شد. جشنواره فجر تا سال 1374 فقط به تولیدات سالانه سینمای ایران می‌پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این تاریخ به بعد جشنواره به صورت بین‌المللی برگزار شد و علاوه بر سینمای ایران، در بخش بین‌الملل به بررسی فیلم‌هایی از سینمای جهان پرداخت. این جشنواره توسط بنیاد سینمایی فارابی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

قدرت نمایی در حوزه دیپلماسی فرهنگی
در سال 1393 بخش بین الملل برای دیده شدن بهتر و رهایی از انزوایی که به جهت اهمیت مخاطبان به بخش داخلی دچارش شده بود، از بخش داخلی آن جدا و دوره سی‌وسوم جشنواره بخش بین‌الملل به زمان دیگری منتقل شد؛ شکل و نام تندیس نگاه نو و مستند تغییر کرد، بخش هنر و تجربه اضافه شد و در بخشی با عنوان سلام سینما فیلم‌ها در سینماهای مردمی با حضور عوامل معرفی شدند.


در دوره سی‌وچهارم بخش انیمیشن اضافه شد و همچنین پوستر با شمایل یک سینماگر طراحی شد. عنوان بین‌الملل از جشنواره حذف و دبیر دیگری مسوولیت جشنواره بین‌الملل را عهده‌دار شد.


آقای رضا میرکریمی به عنوان دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در دوره سی و چهارم انتخاب شد که این پایان کار نبود و به جهت برگزاری دوره سی و چهارم و کیفیت برگزاری آن سی و پنجمین دوره جشنواره جهانی فجر نیز به او رسید. روزهای آغازین جشنواره جهانی فیلم فجر در این دوره را سپری می‌کنیم. به همین مناسبت گفت‌وگویی با رضا میر کریمی دبیر این دوره جشنواره جهانی فیلم فجر ترتیب داده‌ایم.


در دوره سی و پنجم جشنواره فیلم فجر برای ورود هنرمندان و مهمانان خارجی تلاش زیادی شد که حائز اهمیت است. میزان استقبال مهمانان خارجی در این دوره نسبت به دوره گذشته را از دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره جویا شدیم. میرکریمی در این باره می‌گوید: به رغم همه مشکلات سیاسی که در دعوت از مهمانان خارجی وجود داشت از جمله محدودیت‌هایی که از نظر ویزا برای سفر به ایران وجود دارد و ویزای سفر به آمریکا برای مهمانان سخت می‌شود یا محدودیت‌هایی که در بعضی از کشورهای عربی وجود داشت، خوشبختانه امسال در حال برگزاری یکی از بزرگ‌ترین همایش‌های فرهنگی چند سال اخیر با نزدیک به 350 مهمان خارجی از 66 کشور جهان هستیم که به رغم همه شرایط، از یک طرف نشان دهنده جذابیت و اهمیت سینمای ایران و از طرف دیگر قدرت نمایی در حوزه دیپلماسی فرهنگی است.

بیست هزار کارت،سیصد نفر و همکاری برای ارتقای علمی دانشجویان
دبیر دوره سی و پنجم جشنواره جهانی فیلم فجر درباره فضای کار و نیروی انسانی که در جشنواره مشغول به فعالیت است توضیح داد: مشخصات و تعداد مدیران در کاتالوگ جشنواره مشخص شده‌اند. همچنین با توجه به این که دبیرخانه ثابت داشتیم یک تعداد از کارشناسان در امور تخصصی در طول سال به ما کمک کردند، بخشی از مشاوران جشنواره نیز به شکل پاره وقت با ما همکاری داشتند ولی در حال حاضر و همزمان با برگزاری جشنواره نیروهای اجرایی زیادی در حال کمک به ما هستند چون کار طاقت فرسا و زمان بری را در حال حاضر پیش رو داریم و پیش از این نیز از سر گذراندیم. ما حدود بیش از بیست هزار کارت از باشگاه جشنواره برای مردم و مهمانان خارجی تا حرفه‌ای‌های سینما صادر کردیم و این میزان مخاطب و مهمان در سه سینما فیلم می‌بینند. این مسئله شاید در گفتار ساده است اما برای برگزاری آن نیروهای داوطلب زیادی از بین جوانانی که به زبان مسلط هستند و تحصیلات آکادمیک دارند به ما کمک کردند که فکر می‌کنم مجموعاً گروه ما حدود سیصد نفر باشد.


یکی از اقدامات مسوولان برگزاری این دوره جشنواره تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها و مجامع آکادمیک است. شاید این مساله در نگاه اول کمی جالب به نظر بیاید اما قطعاً مسوولان اجرایی به دنبال آورده‌ای از این همکاری هستند. کارگردان «دختر» در این باره بیان می‌کند: آورده این همکاری ایجاد یک بستر خوب برای تعامل فرهنگی و علمی و ارتقای دانش آکادمیک دانشجویان علاقه مند به رشته سینماست. سال گذشته ما این برنامه را در دانشکده سینما تئاتر داشتیم و امسال آن را گسترش دادیم تا علاوه بر این دانشکده در دانشکده صدا و سیما نیز این تعامل با شکل وسیع‌تر و با کیفیت‌تری جریان داشته باشد. این همکاری در قالب ورک‌شاپ های متعدد است و همچنین تعدادی از نمایش فیلم‌ها مستقیم با مخاطب علاقمند و آکادمیک برگزار می‌شود.


میرکریمی در افتتاحیه جشنواره جهانی فیلم فجر در اظهاراتی به ضرورت وجود 15 سالن برای برگزاری یک جشنواره اشاره و به وجود آن تاکید کرد. وی درباره این که آیا در این باره مسوولان تدابیری در نظر گرفته‌اند و برنامه‌ها یا مقدماتی انجام شده است یا خیر؟ به نبود این مساله اشاره کرده و تاکید می‌کند: برای ساختن کاخ جشنواره یک عزم ملی نیاز است.

جای کاخی در خور برگزاری جشنواره جهانی که در خور سینمای ایران باشد خالی است، البته من باید از مدیریت چارسو تشکر کنم که به ما بسیار کمک کردند و فضای خوبی را دراختیار ما گذاشتند اما این فضا کافی نیست و در اندازه استاندارد یک جشنواره جهانی، نیاز به تعداد سالن‌ها، صندلی‌های بیشتر و محیط‌هایی برای کنفرانس‌های علمی و نشست‌های صنفی داریم.

باید جلوی هزینه تشریفاتی بیهوده گرفته شود
میرکریمی درباره تعامل با مهمانان و کشورهای خارجی و تأثیر آن در دیده شدن فیلم‌ها و پیشرفت سینمای ایران در ادامه راه، بیان کرد: کوتاه نظرانه است اگر فکر کنیم سرمایه گذاری فرهنگی باید یک آورده روزانه و خیلی فوری برای ما داشته باشد، به طور حتم این یک سرمایه گذاری پر سود است به شرط این که صبوری کنیم. شخصاً معتقدم هرجایی که هزینه تشریفاتی انجام شود که از دل آن هیچ آورده فرهنگی نداشته باشد و کمکی به اقتصاد فرهنگی ملی ما نکند، باید جلوی آن گرفته شود چون این یعنی دور ریز و ما به دنبال این هستیم که این اتفاق در جشنواره ما نیفتد.

سرمایه گذاری روی نسل آینده فیلمسازی در منطقه و جهان
در دوره گذشته، دبیر جشنواره درباره بخش دارالفنون در مقطعی گفته بود که این بخش برای حصول نتیجه، نیاز به صبوری و صرف زمان دارد تا به بار نشیند اما بعد از چندی ایشان قبل از برگزاری دوره سی و پنجم از تغییر این بخش به جهت ضعف آن سخن گفت که این اتفاق به نوعی تناقض دبیر جشنواره را نشان می‌دهد. درباره این مساله و تناقضی که در او وجود دارد از او جویا می‌شویم که او آن را رد کرده و تصریح می‌کند: این کذب است. بخش دارالفنون در سال گذشته بسیار موفق بود و امسال همان مسیر را با یک شرایط مناسب‌تر ادامه دادیم. ما نباید نیروها را تکرار کنیم چرا که دنبال استعدادهای جدید هستیم و نمی‌خواهیم هر سال همان آدم‌های سال گذشته را بیاوریم.


میرکریمی در پایان گفت: در این دوره نیروهای جوان و جدیدتری آمدند، سال بعد نیز استعدادهای جدیدتری را کشف می‌کنیم چون ما در حال سرمایه‌گذاری روی نسل آینده فیلمسازی در منطقه و جهان هستیم.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

R1361/P1361/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۰۳۰۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد

علی‌محمد رادمنش گفت: این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشته‌ایم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، علی‌محمد رادمنش دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه پیشنهاد غیرمتمرکز برگزار شدن جشنواره امسال بسیار ارزشمند بود، اظهارکرد: در حال حاضر شاهد نتایج بسیار خوب و هدفمند این تصمیم در اجرا‌های عمومی خصوصا در بخش خیابانی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون چهار نمایش در بخش خیابانی به اجرای عموم رفته، به بازخورد بسیار خوب نمایش "لکه‌های پاک " و استقبال شایان توجه مردمی از این اثر در استان زنجان اشاره کرد.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در این دوره هر گروه شانزده اجرا در استان خودش یا استانی که اثر را به میزبانی پذیرفته است، خواهد داشت به پایان اجرای عموم نمایش دلتنگی به کارگردانی آرزو کریمی زند اشاره کرد و در این رابطه گفت: در برخی سانس‌های این نمایش استقبال خوبی را شاهد بود، اما با توجه به اینکه اطراف محوطه تئاتر شهر در حال بازسازی بوده و حصارکشی شده در برخی زمان‌ها آن استقبالی را که انتظار می‌رفت، نداشت.

وی به اقبال عمومی نمایش وصیت به کارگردانی سید سوران حسینی در استان البرز شهر کرج به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان نیز اشاره و تصریح کرد: این نمایش بازخورد عالی از سوی مخاطبان داشته است به گونه‌ای که حتی مردم برای این اجرا صف می‌کشیدند.

به گفته رادمنش در دوره قبل این جشنواره ۱۴۰ طرح ارسال شده بود، اما امسال ۱۶۹ طرح پذیرفته شده که اعضای انتخاب طرح و ایده نیز از تسلط کافی و وافی در این حوزه برخوردار بودند و تجربه و تحصیلات عالیه در زمینه هنر‌های نمایشی داشتند؛ لذا اشراف این گروه سبب انتخاب آثاری موثر و محتوایی شده است

به تصریح وی، در این دوره از تئاتر خیابانی رضوی به محتوا و شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیک‌تر شده و به لحاظ کیفی در آثار اجرایی هم ارتقا داشته‌ایم.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با بیان اینکه در دوره قبل تنوع آثار از شکل و شیوه مورد توجه بود، خاطرنشان کرد:اما امسال ما کاملا تنوع اجرایی را در نمایش‌های خیابانی شاهد هستیم یعنی اثر آوانگارد و حتی پررفورمنس داریم و در حقیقت انواعی از نمایش‌های خیابانی تعاملی و مشارکتی را به اجرا‌های عموم برده‌ایم که از منظر محتوایی و شکل اجرا دارای تنوع و نوآوری هستند.

وی در پایان سخنانش ابراز کرد: علاوه بر این تنوع، در آثار امسال شاهد مضامین و داستان‌های واقعی هستیم که هم از امروز ما و هم از دوره‌های تاریخ رضوی برگرفته شده‌اند که کاملا مستند و بر اساس سیره رضوی و شخصیت امام رضا (ع) هستند.

دیگر خبرها

  • معرفی برگزیدگان جشنواره رشد در هرمزگان
  • معرفی ۱۰۷ برگزیده دومین دوره جشنواره شهید آوینی در شیراز
  • کاهش درآمد استارباکس به دنبال تحریم‌های ضدصهیونیستی
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شکوری: به دنبال ایجاد تنوع در دوره های آموزشی هستیم
  • حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
  • رونمایی از پوستر هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی به شناخت ابعاد شخصیت امام رضا (ع) نزدیکتر شد
  • پوشش ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت
  • ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده در جشنواره سراسری امامت و مهدویت تحت پوشش قرار می‌گیرند